Matias

Työttömien pisteytys!

Viime päivinä on taas kohistu siitä, miten työttömiä on "hyväksikäytetty" työpajoilla ja että 9€/päivä työttömyys ja muiden tukien päälle ei ole riittävä korvaus. Tästä voi oikeutetusti olla montaa mieltä, mutta itse en näe työpajoja mitenkään hyvänä väylänä työelämään pitkäaikaistyöttömille. Mielenterveydelle se voi monelle olla hyvä aloitus, mutta harvempi sieltä työllistyy.

Esitän työttömyyden ja etenkin pitkäaikaistyöttömyyden ratkaisemiseksi työttömien pisteytystä. Siinä työttömät voidaan pisteyttää osaamisen ja koulutuksen, paikkakunnan, työhistorian, iän, työttömyyden keston ja muiden kriteerien kautta. Mitä heikommat työllistymismahdollisuudet, niin sitä pidemmälle työttömän työllistämistä voidaan alkuun tukea. Loppupeleissä tämän tukemisen tulisi johtaa siihen, että yhä useampi saisi töitä ja valtio jäisi pitkässä suhteessa voiton puolelle.

Miten tämä sitten toimisi. Otetaan esimerkki.

Tapaus 1.

33 vuotias korkeastikoulutettu nainen, joka asuu pk-seudulla joutuu työttömäksi. Koska hänellä on korkeakoulutus, "sopiva" ikä uudelleentyöllistymiseksi ja hyvä työhistoria taustalla, hänen voidaan olettaa saavan töitä nopeasti uusiksi. Täten hänen "pisteensä" olisi 0, eli minkäänlaista tukea hänen työllistymiseensä ei myönnettäisi. Näin olisi suurimman osan kanssa alkuun. Vuoden työttömyyden jälkeen, pisteet voisi nousta esim. 1 pisteellä, joka voisi esim. työnantajan kannalta tarkoittaa pientä alennusta työnantajamaksuista ensimmäisen vuoden osalta.

Tapaus 2.

56 vuotias mies joutuu työttömäksi paperitehtaalta pienellä paikkakunnnalla itä-suomessa. Hän on työskennellyt tehtaalla koko ikänsä ilman muuta koulutusta kuin peruskoulu.

Tässä tapauksessa mies voisi saada heti työttömyyden alkuun esim. 4 pistettä. Kriteereinä ikä, paikkakunta ja koulutus. Neljän pisteen tasolla, miehen uudelleenpalkkaava yritys voisi välttyä esim. työnantajamaksuilta ensimmäisen vuoden osalta kokonaan.

 

Ideana siis se, että käytettäisiin kymmenasteista portaikkoa työttömien pisteytyksiin. Pisteytyksen avulla, kannustettaisiin yrityksiä palkkaamaan myös niitä kaikkein vaikeimmin työllistyviä erilaisin porkkanoin. Myös työntekijöille voitaisiin pisteytyksen avulla jakaa jonkinlaisia velvollisuuksia. Kun nyt esim. joku velvoitetaan työpajalle tekemään töitä 9€/päivä + tuet palkalla, voitaisiin samaa edellyttää kaikkein korkeimmalla tasolla.  Tällöin yritys voisi tarjota tällaiselle pitkäaikaistyöttömälle töitä, jotka hänen tulisi ottaa vastaan. Tämä taas voisi kestää esim. korkeintaan 6kk, jonka jälkeen yrityksen olisi palkattava työntekijä. Yritys ei myöskään voisi käyttää "etua" useampaan kertaan, jotta se ei mahdollistaisi edun hyväksikäyttöä.

Ihmiset saataisiin siis oikeisiin töihin työpajojen sijaan. Vaikeasti työllistyvät saisivat erilaisia porkkanoita, jotka voivat kasvaa ajan kanssa. Myös ne, joilla työnäkymät olisivat hyvät, voisivat saada pientä porkkanaa pidemmän työttömyyden kohdatessa. Työnantajille kynnys palkkaamiseen madaltuisi.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Pelkästään lounas työmaaruokalassa maksaa 9,50 euroa ja työmatkat päälle. Työttömyyskorvauksesta ei sitten paljon jää elämiseen.

SDP on päässyt maaliinsa. Parhaimmat onnitteluni!

Matias Härkönen

En nyt täysin ymmärtänyt, miten SDP ja työmaaruokalat liittyi tähän? Työttömyyskorvauksesta ei tosiaan paljoa jää. Eikö tällä tavalla saataisi juuri niitä, jotka pisimpään työttömyystuella ovat eläneet "pois loukusta"?

Käyttäjän TeppoMesimki kuva
Teppo Mesimäki

Miten jos minä haen samaa duunipaikkaa, kuin tämä 56v kaveri ja hänen palkkaaminen toisi työnatajalle vapautuksen työnantajamaksuista vuodeksi. Asetettaisiinko minut siinä silloin huonompaan asemaan?
Mun mielestä mulla ois silloin yksi miinus piste valamiina työhaastatteluun.

Matias Härkönen

Näin tuo valitettavasti menisi. Mutta en näkisi ongelmaa kovinkaan suurena. Työnantajan kannalta tuo kaveri voi olla kuitenkin isompi "riski", koska hän saattaa sairatella enemmän ikänsä takia tai muuta vastaavaa.

Yksittäisen ihmisen kohdalla voisi varmasti joskus tulla pientä "vääryyttä". Mutta yhteiskunnalle näkisin tämän tulevan pitkässä juoksussa halvemmaksi. Hyvä työntekijä on kuitenkin aina "etulyöntiasemassa". Parhaista tekijöistä maksetaan jo nyt headhuntereille palkkiota. Tarkoituksena vain saada ne vaikeimmin työllistetyt helpommin töihin ja tehdä kynnys tällaisen palkkaamiseen matalemmaksi.

Käyttäjän TeppoMesimki kuva
Teppo Mesimäki

Tuossa kun tulee tämä työnantajan "riski" palkata se paras duunari pääsemme ongelmaan: yksityinen&julkinen. Julkisella puolella, kun tykätään seurata ohjeita, kuin raamattua niin siellä tämä 56v kaveri todennäköisesti saisi tämän kunnan työpaikan ja juuri intistä päässyt nuorukainen joka aloittelee elämäänsä saisikin lähteä tältä pikkuiselta itä-suomen paikkakunnalta Helesinkiin työnhakuun...
Yksityinenhän tottakai palkkaa parhaaksi katsomansa henkilön.

Mun mielestä aiheessa on ideaa, mutta ihmisten pitää olla tasavertaisia. Siitä kun lähetään että: ei syrjäytetä ketään pelkästään hyvää tarkoittamalla niin lopputulos on parempi.

Matias Härkönen Vastaus kommenttiin #11

Ideani oli tarkoitettu lähinnä yksityiselle sektorille (tai ainakin näin ajattelin itse).

Mutta tässä se ongelma juuri onkin. Koska meillä on niin "jäykät" työmarkkinat, joissa jokaiselle tulee aina maksaa samanverran ja jossa jokaisesta maksetaan saman verran sivukuluja, niin yritykset palkkaavat juurikin se pätevimmän hakijan. Tai ei välttämättä pätevintä muuta kuin paperilla, mutta ehkä turvallisinta vaihtoehtoa.

Pisteytys vain tasoittaisi tätä tilannetta vähän. Yritys olisi ehkä valmiimpi ottamaan riskin pitkäaikaistyöttömän tai vaikkapa mielenterveyskuntoutujan kohdalla, kun se saa siitä pientä porkkanaa alkuun.

Tasavertaisia ollaan tietysti. Olet vain 10 vuotta työttömänä, niin saat samat edut :D

Käyttäjän jremes kuva
Juha Remes

Parempi idea: Lakkautetaan palkan sivukulut kokonaan. Kaikilta. Johan alkaisi tapahtua.

Matias Härkönen

Voin allekirjoittaa myös tuon, mutta ei kuitenkaan taida olla realistista tässä maassa. Verotuksen yksinkertaistaminenkin auttaisi jo paljon.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

En nyt osaa sanoa, onko mallisi oikea. Mutta ainakin ajattelumallisi on. Ongelmiin, jotka eivät ratkea nykyisillä tavoilla, on yritettävä keksiä erilaisia ratkaisumalleja. Huonokin uusi idea voi auttaa jonkun toisen kehittämään siltä pohjalta paremmaan.

Sen sijaan, jos kukaan ei koskaan esitä mitään uutta, kaikki jatkuu kuten ennenkin.

Matias Härkönen

Kiitos Juho! Tämähän ei mitenkään ole loppuun saakka mietitty idea. Vapaasti saa jalostaa ja muunnella tarvittaessa. Ja vaikka ideat ei aina toteudu tai ne voi olla huonojakin, niin minustakin uusia ideoita tarvitaan jatkuvasti.

Käyttäjän tomba66tomba kuva
Tomi Kuusinen

Hyvä ajatus, kannattaa jalostaa.

Matias Härkönen

Kaippa tuo lopullinen jalostus jäisi sitten jonkun poliitikon tai te-keskuksen harteille. Olisi kuitenkin suht helposti toteutettavissa ilman suuria resursseja. Testaaminen paikallisesti jollain alueella voisi myös olla hyvä tapa saada käyttökokemuksia.

Jyrki Paldán

Mitä jos vain heitettäisiin vastikkeellinen sosiaaliturva roskakoriin ja otettaisiin perustulo(+pakollinen harkinnanvarainen tuki tarvittaessa) tilalle? Mitä jos yksityistettäisiin ja vapaaehtoistettaisiin nuo "kuntouttamis"toimet?

Kuten Teppo Mesimäki osuvasti esitti, ei ole kansantaloudellisesti millään tavoin hyödyllistä työllistää edes korkeallepisteytettyä ongelmatapausta, koska se tarkoittaa että toiselta jää sama työpaikka saamatta. Työpaikkoja pitää luoda lisää toimivalla raha- ja finanssipolitiikalla, sääntelyä purkamalla ja yrittäjyyttä kannustamalla. Ei vaihtelemalla harvoja olemassaolevia työpaikkoja ihmisten kesken turhalla ja byrokraattisella sääntelyllä.

Matias Härkönen

Perustulo ei mitenkään estä tämän idean toteutusta. Päinvastoin.

Ja kuten yritin tuoda esille, niin mallissani "kuntouttamistoimet" nimenomaan yksityistetään. Hikipajat pois ja sen sijaan työttömät oikeisiin yrityksiin töihin. Mutta joskus kynnys "oikeisiin töihin palkkaamiseen" on liian korkealla. Tämä madaltaa yritysten kynnystä palkata niitä pitkäaikaistyöttömiä ja muita.

Kansantaloudellisesti olen eri mieltä. Jokainen syrjäytynyt maksaa valtavasti. Yksi työllistetty syrjäytynyt, ei tarkoita mitenkään että paikka olisi pois joltain toiselta. Kun vaikka mielenterveyskuntoutuja saa pääsee hitsaajaksi jonkun tällaisen "tukitoimen" kautta, tarkoittaa se sitä että hän saa töitä ja toinen pätevöitynyt hitsaaja ei ehkä saa. Mutta tämä toinen kaveri voikin olla niin fiksu, että hän perustaakin oman yrityksen. Jotain mihin mielenterveyspotilaalla ei koskaan olisi riittänyt resurssit. Lisäksi voi olla, että kuntoutujan palkannut yritys ei koskaan olisi palkannut ammattihitsaajaa täydellä palkalla. Sen sijaan saadessaa "apulaisen" vähän halvemmalla, huomaakin hän että siitä on hyötyä. Riski lähteä palkkaamaan oli pienempi ja se kannatti...

Vähän rautalangasta väännettyä, mutta tajusit varmaan pointin.

Jyrki Paldán

"Hikipajat pois ja sen sijaan työttömät oikeisiin yrityksiin töihin."

Myös yksityiset työt ovat ihan yhtälailla hikipajoja jos niistä ei makseta asianmukaista palkkaa. Tukityöläiset myös häiritsevät markkinoita ja kiristävät palkkakilpailua. Ei hyvä.

"Kansantaloudellisesti olen eri mieltä. Jokainen syrjäytynyt maksaa valtavasti."

Jokainen syrjäytynyt, joka kieltäytyy tarjotusta työstä, kyllä.

Ongelma nykyään ei kuitenkaan ole työstä kieltäytyminen, vaan työpaikkojen saatavuus. Työnhakijoita on arviolta noin puoli miljoonaa, kun taas työpaikkoja korkeintaan muutamia kymmeniä tuhansia. Avoimia työpaikkoja Mollissa on vajaa 11 000, ja niistäkin 2000 erityisasiantuntijoille ja 2000 asiantuntijoille. Vain noin 4200 kappaletta avoimista paikoista on kokopäivätyötä, eikä vaadi asiantuntijaosaamista. Vaikka propaganda siitä että työpaikoista 70% olisi piilotyöpaikkoja pitäisi paikkaansa, on tuo suhde silti täysin nurinkurinen.

Kaikki työpaikkojen puutteen vuoksi työttömiksi jääneet maksavat käytännössä saman verran.

"Mutta tämä toinen kaveri voikin olla niin fiksu, että hän perustaakin oman yrityksen."

Vastaavasti voi olla että työttömyyden johdosta hän ei koskaan saa kerättyä riittävästi aloituspääomaa yrityksen perustamiseen. Samoin on myös mahdollista että tuo yritys, joka tukitoimien seurauksena työllistää mielenterveyspotilaan tuon nuoren, ahkeran ja pätevän kaverin sijaan tekeekin huonompaa tulosta ja joutuu siksi potkimaan lisää väkeä pihalle. Tälläinen yksittäistapauksilla mässäily tuskin on asianmukaista.

"Sen sijaan saadessaa "apulaisen" vähän halvemmalla, huomaakin hän että siitä on hyötyä."

Jonka jälkeen seuraava yritys jättää palkkaamatta ammattihitsaajan täydellä palkalla, koska tietää että markkinoilla on tulevaisuudessa saatavilla tuettua halpatyövoimaa. Tätä "workfare state"-kokeilua on harrastettu jo jonkinaikaa Saksassa ja Briteissä ja seuraukset työllisyyteen ovat olleet lähellä nollaa tai jopa negatiiviset, kun taas vaikutus palkkatasoon on ollut selkeä; palkat ovat tulleet alas.

Matias Härkönen Vastaus kommenttiin #15

Kyllä yksityistenkin tulee maksaa normaalit palkat. Tässä vaiheessa vain pitää madaltaa sitä kynnystä palkata joku alkuun. Joillakin aloilla on jopa työvoimapula. Tuolloin esim. 6kk työhönperehdytys pienemmällä palkalla on ihan perusteltu.

En usko että kovinkaan moni yritys kuitenkaan tämän pistejärjestelmän varaan koko liiketoimintaansa laskisi. Etu olisi käytettävissa vain kerran ja kyllä meillä fiksuja yrittäjiä tässä maassa riittää. Mutta rehellisesti sanottuna, et varmaan itsekään palkkaisi pitkäaikaistyötöntä 58 vuotiasta miestä, jos samalla viivalla olisi muuten nuori 25 vuotias kaveri.

Tuo 58 vuotias tuskin perustaa enää yritystä. 25 vuotias voi hyvinkin.

Mikään järjestelmä ei ole aukoton. Ei tämäkään. Uskon kuitenkin vakaasti, että nuoret, koulutetut, luovat ihmiset ovat valmiimpia perustamaan uusia yrityksiä ja luomaan uutta, siinä missä mielenterveyskuntoutuja voi tarvita vähän potkua persuksille ja työnantaja porkkanaa.

Jyrki Paldán Vastaus kommenttiin #16

"Joillakin aloilla on jopa työvoimapula."

Millä alalla on työvoimapula?
En tiedä yhdestäkään, jota voisi tehdä ilman viiden vuoden koulutusta ja jossa tarjottaisiin kokopäivätyö kelvollisella palkalla.

"Etu olisi käytettävissa vain kerran ja kyllä meillä fiksuja yrittäjiä tässä maassa riittää."

Raha ja voitto ohjaavat yritystoimintaa 100%:sesti pitkällä juoksulla ellei yrityslainsäädäntöön tehdä radikaalia muutosta(omistajat haluavat maksimaalista voittoa ja omistajat valitsevat hallituksen). Jos järjestelmän hyväksikäytöstä saa suuremman voiton, tullaan sitä hyödyntämään laajassa mittakaavassa.

Valitan näin negatiivista asennetta, mutta en näe tässä pistejärjestelmässä mitään muuta kuin lisää byrokratiaa ja turhaa markkinasääntelyä.

Matias Härkönen Vastaus kommenttiin #19

Esim. näillä aloilla.

http://yle.fi/uutiset/top_15_nailla_aloilla_on_tyo...

Tuolta voidaan poimia esim. kirjanpitäjän/palkanlaskijan työ. Kävin kirjanpitoa aikoinaan läpi koulussa ja osaan sitä jonkin verran. En kuitenkaan voisi työskennellä kirjanpitäjänä (vaatien täyttä palkkaa). Jos kuitenkin olisin 1-2 vuotta työttömänä, ja joku voisi palkata minut esim. niin että voisi välttyä ensimmäisen vuoden työnantajamaksuilta, niin uskon että molemmat voittaisi. Minä kun opin uuden ammatin ja saan työpaikan ja valtio kun ei tarvitse maksaa minulle tukia.

Ja huomaa, että nyt menet pitkälti siellä pistejärjestelmän ääripäässä, jossa ovat ne kaikkein "heikoimmat". Siinä välissä on monta porrasta, jotka ei välttämättä vaikuta kilpailuun ja muuhun niin radikaalisti.

Jyrki Paldán Vastaus kommenttiin #20

Hieno lista kyllä.

Lääkärit ja hammaslääkärit - äärimmäisen vaikea saada edes opiskelupaikka ja vaatii 5 vuoden koulutuksen.

Sairaanhoitajat ja hammashoitajat - pula lähinnä alueellista. Käytännössä kaikissa muuttovoittokunnissa sairaanhoitajia on yli tarpeen. Vaatii 3-4 vuoden koulutuksen.

Myyntiedustus ja puhelinmyynti - työ, jolla ei elä.

Sosiaalityöntekijät, puheterapeutit, lastentarhanopettajat, erityisopettajat, psykologit, laboratorionhoitajat, röntgenhoitajat, ja farmaseutit vaativat useiden vuosien koulutuksen ja erityisosaamista.

Yrittäjät - niin no... tätä ei varmaan tarvi selittää

Kirjanpitäjän/palkanlaskijan työ taitaa olla ainut, jonka voi aloittaa suhteellisen välittömästi ilman korkeakoulutusta(merkonomi riittää, ja ne kymmenet tuhannet työttömät tradenomit soveltuvat tehtävään myös). Ongelma noissa 3-6 vuoden koulutuksissa on että käytännössä kaikki koulutuspaikat täyttyvät jo nyt, ja että työmarkkinat kerkeävät heittää täyden kuperkeikan tuossa ajassa. Puolisen vuosikymmentä sitten esimerkiksi noista ATK-suunnittelijoista oli huutava pula.

"Siinä välissä on monta porrasta, jotka ei välttämättä vaikuta kilpailuun ja muuhun niin radikaalisti."

Miksi valita pieni paha kun voi valita ei pahaa? Annetaan markkinoiden tehdä niiden tehtävä ilman turhaa sääntelyä, mutta varmistetaan että työttömäksikin jääneet voivat elää ihmisarvoista elämää perustulolla ja ilman kyykyttämistä.

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen

Perustulo, minimipalkka ja jokainen voi neuvotella palkkansa. Ketään ei pakoteta mihinkään, jos haluaa luoda 'uran' perustulolaisena (=pienin mahdollinen toimeentulo) siitä vaan. Jotenkin en usko, että heitä olisi pilvin pimein. Hyvistä tekijöistä varmaan kilpailtaisiin palkoilla, ja olisihan se kannustavaa myös.

Matias Härkönen

Tuon voin allekirjoittaa. AY-liikkeeet on suurin jarru tälle kehitykselle. He kun luulevat, etteivät ihmiset itse osaa neuvotella palkkaansa.

Toimituksen poiminnat