Matias

Tubecon, Benjamin ja Smoukahontas?

Piti kommentoida Tuomo Luoman kirjoitukseen, mutta päätinkin tehdä ihan oman bloggauksen aiheesta. Tuomo Luoma kiteytti hyvin sen, miksi suomalaiset eivät monesti pärjää vaikkapa ruotsalaisille markkinoinnissa. Yhtenä esimerkkinä oli Sidostesukat vs. HappySocks. Toinen teki muutamassa vuodessa kansainvälisen menestyksen, toinen myy yhä sukkia halpahalleissa.

Soini puhuu vanhoista puolueista. Minä puhuisin vanhoista yrityksistä.

Se mitä tällä tarkoitan, on että yrityksemme eivät aina osaa tai ymmärrä uudistautua ajan haasteisiin. Nokia pärjäsi aikansa kun heillä oli parhaat tuotteet. Lopulta kilpailijat ohittivat Nokian niin myynnissä, laadussa ja innovoinneissakin. Applella oli Steve Jobs, joka nousi kulttihahmoksi. Nokian uusia luureja esitteli Barcelonassa suomalainen insinööri erittäin tökeröllä englannilla ja itse kuvatulla videolla.  Loppu on historiaa.

Meillä on myös loistavia uusia nousukkaita, kuten Roviot ja Supercellit. Nuorten nörttien rakentamat brändit ja tuotteet, jotka suuntasivat heti kansainvälisille markkinoille ja menestyivät. Näitä yrityksiä yhdistää vähintäänkin luova markkinointi, erinomainen tuote ja brändäys. Angry Birdsejä löytyy kaikkialta peleistä karkkeihin.

Vanhoissa yrityksissä uskotaan vanhaan tekemiseen. Ei ymmärretä brändien merkitystä, tai ei ainakaan osata markkinoida sitä. Miten sitten päädytään otsikkooni?

Kuka yritysjohtajista tietää keitä ovat Benjamin Peltonen, Smoukahontas tai mikä on Tubecon tapahtuma? Miksi  hyviä blogijuttuja kirjoittamalla pääsee yritysjohtajien palkoille.

Maailma muuttuu. Ennen kaikkea se muuttuu netin kautta. Benjaminit ja Smoukahontakset brändäävät itse itsensä. Tubettajat vuokraavat Hartwall Areenoita omaan käyttöönsä. Blogistit tienaavat kirjoittamalla omasta elämästään. Henkilöistä on tehty brändejä, joiden jokaista tekemistä seurataan. Jokaiselle löytyy jotakin seurattavaa. Benjamin on söpö, Smoukahontas hauska ja puhuu kieliä. Muotibloggaajilla on enemmän annettavaa kuin Elle lehdellä.

Meidän pitää osata brändätä myös tuotteemme. Jos innovoimme tänään jotain, huomenna siitä löytyy jo kymmenen kopiota. Sen takia tarvitsemme brändejä ja uusia kanavia markkinointiin. Jos suomalainen yritysjohto ei tätä ymmärrä, niin peli on vähitellen menetetty.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Moni yrittäjä on vain ja ainoastaan tekijä,kovia tekemään ovatkin sitä ei varmaankaan käy kenenkään kieltäminen.

Mutta se tekeminen ylittää kaiken ajattelun ja kehityksen muissa asioissa kuin itse tekemisessä. Siksipä sitten nähdään asiakseen palkata joku tekemään sitä markkinointia..konsultit jne. alkavat juoksemaan ensin yrittäjän ihanteiden perässä ja sen jälkeen keksivätkin omat ihanteensa ja myyvät niitä sitte yrittäjälle.

Mihin tässä päädytään..?

Toimituksen poiminnat