*

Matias

Rakennepaketti ei muuta mitään. Tarvitaan leikkauksia!

Hallituksen rakennepaketti on nyt puhuttanut muutaman päivän ajan. Kysehän on siitä, että pitkällä tähtäimellä hallitus haluaa luoda keinot, joilla kuntien ja valtion taloutta pyritään sopeuttamaan tulevaisuuden verotuloihin. Arvioidut säästöt on n. 1,3 miljardia euroa.

Suomen kokonaistuotanto jää tänä vuonna karkeasti n. 5% matalammaksi kuin huippuvuonna 2007 ennen kriisiä. Silti menomme on kasvaneet hurjasti tuosta. Ensi vuonna otamme lisää velkaa taas n. 7 miljardia euroa. Jos budjetti on noin paljon alijäämäinen, niin mitä auttaa suunnitellut 1,3 miljardin säästöt, jotka ehkä toteutuvat joskus tulevaisuudessa?

Rakennepaketissa on muutamia ihan hyviäkin rakenteellisia uudistuksia. Suomea ei silti pelasteta sillä, että hammaslääkäri käynnit venytetään julkisella puolella 2 vuoteen. Tarvitaan myös pikaisia leikkauksia kuluihin sekä sellaisia rakenteellsia muutoksia, jotka vaikuttavat nyt heti. Tässä oma leikkauslistani ja rakennemuutoksia:

  • Asuntolainakorkojen verotuen poistaminen (Säästö n. 600 Me)
  • YLE budjetin leikkaus -20% (Säästö 120 Me)
  • Yritystukien leikkaus -20%. Tukien kohdistus pieniin ja kasvaviin potentiaalisiin yrityksiin. Ei suurille pörssiyrityksille, joilla on itselläkin varaa kehittää tuotteitaan. (Säästö n. 120 Me)
  • Taide ja kulttuurimäärärahojen leikkaus -25%
  • Lapsilisä vain pienituloisille, sekä lapsilisä veronalaiseksi tuloksi (säästö 1,1 miljardia)
  • Leskeneläke pois "riittävän suurta" eläkettä saavilta (säästö n. 50 milj)
  • Kehitysyhteistyö leikkaus - 20% (säästö n. 200 milj.)
  • Maatalouden tukeminen -15% (säästö n. 300 milj.)
  • Hallinnon raju karsiminen ja 5 vuoden irtisanomissuojasta luopuminen kunnissa
  • Opintotuen nosto max 5 vuotta. Tämän jälkeen loppuosa annetaan vain lainana.
  • Maahanmuuttolakeja tiukennetaan humanitaarisen maahanmuuton ja perheenyhdistämisen osalta. Työperäinen maahanmuutto helpommaksi.
  • Työttömyystuen saamiseksi, edellytetään vähintään 10 todistusta/kk työnantajilta, jotta on hakenut aktiivisesti töitä. Työnantajat velvoitetaan antamaan todistus jos joku töihin hakee.
  • Veikkauksen ja Rayn tuotoista suoraan 50% valtion budjettiin. Loput voidaan jakaa nykymallin mukaisesti.
  • Yhdistysten tukemiseen jaetut rahat valtion ja kuntien budjetista -70%. Nämä menevät yhteisestä kassasta usein hyvin pienien ryhmien käyttöön.
  • Kaikki tuet poliittisille yhdistyksille lopetetaan.
  • Yleinen leikkaus -5% kaikista valtion ja kuntien johtavan tason palkoista
  • Yleinen leikkaus -5% kaikesta muusta toiminnasta, joka ei ole "välttämätöntä"

Tässä nyt alkuun. Säästöä jo useita miljardeja, eikä kovinkaan suurta vaikutusta mihinkään. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Ihmettelen miksi hallitukset vedättävät kaikki huonot asiat seuraajilleen. Raimo Sailas kertoi eilen, leikkauksiin olisi pitänyt alkaa jo Vanhasen I hallituksen aikana, viimeistään 2007.

Hallitukset todennäköisesti heikkoja, kotiinpäin vetäviä ministereitä. Ministerit ilmeisesti omien etupiiriensä sitomia, onko Suomalainen nais tai miesministeri, niin oman aattensa vanki. Ministerit mielummin uhraavat kansan ja valtion saamattomuutensa vuoksi.

Asia joka pelaistaisi Suomen, koko eduskunnan pitäisi pystyä keskustelemaan yhdessä. Yli rajojen syyttelyn pitäisi loppua, ministereiden, eduskuntaryhmien puheenjohtajien sekä kansanedustajien pitäisi löytää yhteisymmärrys.

Opposition puolelta ymmärrän, hieman vaikeaa. Hallitus aivan haluton ja kyvytön keskustelemaan. Hallituksen ainoa pelastu olis, tulla oppositiota vastaan. Hallituksella ei ole eikä tule olemaan useita vaihtoehtoja, nöyrry tai kaadu.

Lopuksi, haluaisin esittää kysymyksen.
Miksi Suomessa on enemmistö diktaroria.

Tasaisin välein iltalypsyt alkavat Suomessakin. Viimeksi 1990-1993 pankit ottavat haltuunsa kiinteistöjä. Ihmettelen miten täyspäiset Suomalaiset tämän hyväksyvät. Kulunut ilmeisesti kaksikymmentä vuotta, pankeilla tilikausi.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Massiivinen leikkauspolitiikka huonossa taloussuhdanteessa on kaikkein huonointa suhdannepolitiikkaa. Leikkauslistat kuuluvat nousukaudelle, kun talous ne kestää. Saa nähdä ryhtyykö kepu tähän vuonna 2015.

Käyttäjän cessu kuva
Kenneth Oksanen

On tietysti totta, että leikkaukset laskusuhdanteessa syventävät laskua, mutta entä jos raha ja lainanantajien hyväntahtoisuus uhkaa loppua ennenkuin noususuhdanne taas koittaa - kauanko tässä vielä pitäisi pelata tuplaa ja kuittia? Lainanotossa alkaa ensi vuonna kuudes vuosi, eikä kukaan usko uuteen 100-200 000 hyväpalkkaista työllistävään Nokiaan moneen moneen vuoteen.

Entä jos suuri ja hyvinpalkattu julkinen sektori kilpailee työvoimasta niin menestyksellisesti, ettei sitä riitä vientisektorille kansainvälisesti kilpailukykyiseen hintaan ja näin itseasiassa estää uuden nousukauden alkamisen?

Matias Härkönen

Massiivinen velanotto ei taas näytä pelastavan tilannetta. Ei velkaantuminen voi jatkua ikuisesti ja nousua ei ole näkyvissä.

Käyttäjän Mikko-VilleMtt kuva
Mikko-Ville Määttä

Pystyn kuvittelemaan yhden skenaarion, jossa nykyinen politiikka olisi rationaalista toimintaa:
1. Tiedetään, että kulissien takana euro on todella huonossa hapessa ja jotain tapahtuu kuukausien sisällä.
2. Hallitus on käytännössä lähes toimintakyvytön, eikä mitään oikeaa saada päätettyä.

Näiden reunaehtojen sisällä saattaisi olla järkevää jatkaa teatteria euron romahdukseen asti, jonka jälkeen otettaisiin riski ja yritettäisiin muodostaa toimintakykyinen hallitus. Pelkään pahoin, että vain kohta 2 on totta. Jos euro kosahtaa meidän kannaltamme ajoissa, se on vain mieletöntä tuuria.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Antti.

2007 jälkeen hallituksilla oli mahdollisuus tehdä pehmeästi leikkauksia. Jokaisessa hallituksessa on ollut SDP, ihmettelen miksi leikkauksia ei tehty. Sosiialidemokraatit ja Keskustapuolue olleet mukana hallituksessa, miksi ei tehty tarvittavia muutoksia.

Tietoa puolueille on annettu, kuten Raimo Sailas sanoi. Ilmeisesti eräillä ministereillä on halu panna kansa kärimään, ministeri Urpilainen lupasi kaikille kuritusta. Urpilainen haluaisi vetää kaikki kölin ali, vanhukset, sairaat, lapset, köyhät ja opiskelijat.

Hallituksen toteuttama 1.2 miljaardin leikkaus on mielestäni aika massiivinen. Ihmettelen miten sosiaalidemokraatit alistuvat tuollaiseen vientiin, onha teissä paljon kyvykkäitä ihmisiä.

Kaikissa puolueissa on kovaydin, sekin on syrjäytettävissä. Kysymys on tahtotilasta, jos nykyinen johto toimii vastoin puolueenohjelmaa, pitääkö kentän se hyväksyä. Mielestäni ei, teillä pitää olla tahto noudattaa puolueohjelmaa, tahdon, tahdon, tahdon.

Ilmeisesti puolejohto on kaapannut vallan, oli todella hyvä kuula, teissä oli yksi rohkea joka laittoi itsensä likoon. Hän uhrasi itsensä teidän kaikkien edestä, tälaisia sosiiaalidemokraatteja pitäisi olla lisää.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Kaikki tietävät, että näin surkeassa taloustilanteessa leikkauksilla saamme aikaiseksi korkeintaan deflatorisen laman. Housuun pissiminen talvella lämmittää vähän aikaa. Mutta nyt kyse on jo housuun kakkaamisesta - ei tule edes lämmin.

Matias Härkönen

Kun leikkaukset kohdistaa oikein, ei tuota ongelmaa välttämättä synny. Esim lapsilisät menee monesti rikkailla suoraan säästötilille, ei kulutukseen. Leikkaukset kehitysyhteistyöystä ei haittaa suomessa jne.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Jep, ja pidin listastasi, ja olen samaa mieltä.

Tämä oli kuntaleikkauslista, joten muuta ei olisi voinutkaan odottaa. Mutta jos valtion menoja mietittäisiin, uskoisitko oikeasti näkeväsi siellä leikkauksia kaksikielisyyden kuluista, kehitysavusta, yritystuista, ulkoministeriön momentista? Ei tapahdu. Systeemi ei pysty leikkaamaan omaa oksaansa, mutta osaa potkia mummoja.

Wappupuheenvuoroni on edelleen ajankohtainen: http://jhuopainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/139215-...

Matias Härkönen Vastaus kommenttiin #10

Ei tässä maassa kukaan uskalla leikata mitään, missä joku eturyhmä valvoo etuja. Muutaman vuoden diktatuuri voisi tehdä meille hyvää. Joku joka laittaa kerralla asiat kuntoon eikä välitä mielipiteistä ja äänestäjistä....

Käyttäjän Mikko-VilleMtt kuva
Mikko-Ville Määttä

Koska lapsilisä leikkautuu pois toimeentulotuen lapsikorotuksen myötä, on se effektiivisesti verovähennys, joka koskee työssäkäyviä lapsiperheellisiä. Useinhan verojen korotuksilla on melko edullinen fiskaalikerroin verrattuna leikkauksiin, mutta pitemmän aikavälin vaikutukset eivät silti välttämättä ole edullisia. Koko verojärjestelmä olisi varmaan hyvä miettiä uusiksi.

Käyttäjän MarttiLaine kuva
Martti Laine

Mielestäni aivan erinomainen kirjoitus, sillä vaikka en olekaan ihan joka kohdasta samaa mieltä, juuri tämänkaltaisia konkreettisia ehdotuksia tarvitaan.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Itselläni on vielä yksi säästökohde: eläkkeet.
Ansiosidonnaisen eläkkeen maksamiselle katoksi 15 vuotta. Jos jäät eläkkeelle, saat 15 vuotta ansioihin perustuvaa eläkettä. Tämän jälkeen saat kansaneläkkeen perusosaa ja - tarvittaessa - asumislisää.

Elinikäodotteemme kasvaessa ei nykymuotoisen eläkkeen maksamiseen ole varaa. Lisäksi usein käy niin, että vanhus makaa viimeiset vuotensa hoitokodissa. Hän kerryttää tililleen eläkekertymää, koska perittävä hoitomaksu on aina eläkettä pienempi. Hoitomaksu ei perustu todellisiin hoidosta aiheutuviin kustannuksiin. Tilille keräytyneet varat jäävät lopulta perillisille jaettavaksi vanhuksen kuoltua. Näin tavallaan vanhuksen elämän pitkittyminen vaurastuttaa perillisiä.

15 vuoden eläkekatto voisi myös vaikuttaa siihen, että haluaisimme jatkaa työuraamme ja aloittaa eläkevuodet vähän myöhemmin.

Toimituksen poiminnat