Matias

Tiedote matkustaville!

Oletko lähdössä lomalle? Mikäli aioit lentää, on sinun hyvä huomioida seuraavat seikat ja vihjeet.

1. Lentoon voi tulla tekninen vika ja voit joutua tekemään hätälaskun. Voit jopa kuolla, mutta 99.9% hätälaskuista suoritetaan varmuuden vuoksi ja aina lähimmälle kentälle. Jos selviät hengissä, muista haukkua lentoyhtiö, matkanjärjestäjä ja pilottikin.

2. Kannattaa huomioda, että valitsee sellaisen matkanjärjestäjän, jolla on ympärivuorokautinen päivystys kaikilla maailman lentokentillä hätälaskuja varten. Näin saat heti tuoreimman tiedon siitä, miksi kone laskeutui ja odottaminen on paljon mukavampaa kun tiedät että vika johtui esim. öljyvalon syttymisestä. Varaudu kuitenkin siihen, että odotusaikasi tuskin siitä lyhenee. Pari tekstiviestiä silloin tällöin ei todellakaan ole mitään viestintää.

3. Valitessasi edellämainitun matkanjärjestäjän, voit myös olla varma että heillä on jatkuvasti lämmin ruoka odottamassa hätälaskeutujia. Kun kerran vakavasta onnettumuudesta on selvitty hengissä, niin seuraavana on varmasti ruoka mielessä. Tuolloin on oikein mukavaa kun lämmin ruoka on valmiina ja voit syödä niin monta ateriaa kuin haluat.

4. Varmistu myös siitä, että matkanjärjestäjä on huolehtinut paikan päälle kunnon elintarvikemyymälän, mikäli ruokaa ei kuitenkaan olisi riittävästi. Näin varmistut siitä, ettei mikään pikkukioski yritä syödä rahojasi pienellä valikoimalla. Minimivaatimuksena on, että tuo elintavikemyymälä on auki vuoden jokaisena päivänä. Apteekki on myös plussaa.

5. Matkanjärjestäjän tulee myös huolehtia siitä, että kaikille matkustajille on hankittu asianmukaiset viisumit kaikkiin ylilentomaihin. Näin hätälaskun tapahtuessa voi suunnata vaikka kaupungille shoppailemaan.

6. Mikäli hätälasku tapahtuu iltamyöhään, vaadi matkanjärjestäjältäsi vähintään 4 tähden hotellia. Vain halpalentoyhtiöt ei tarjoa tätä ominaisuutta, vaan tyrkyttävät sinut lentokentän lattialle nukkumaan heidän vilteillään. Jos niitä nyt vilteiksi voi edes sanoa.

7. Jos ruoka myöhästyy yli 4 tuntia ja olet edellisen kerran saanut ruokaa vasta juuri ennen koneen hätälaskua, jätä ruoka syömättä ja kerro että se oli syömäkelvotonta. Selviät todennäköisesti hengissä, mutta voit saada paremmat korvaukset matkanjärjestäjältä. Mahdollisesti voit myös päästä koko valtakunnan julkkikseksi.

8. Jos he aamulla yrittävät tyrkätä sinulle jotain helvetin keksiä ja mehua, älä syö niitäkään. Mikä helvetin aamupala se on? Kuka sellaisella elää? Ja että ihan tuhansien kilometrien päästä kehtaavat sellaista lähettää.

9. Vahdi lentohenkilökuntaa koko ajan. He tuskin yrittävät mitenkään parantaa matkustajien asemaa, vaan yrittävät päästä lentokentän lounge tiloihin nauttimaan alkoholipitoisia huurukkeita. Kun lopulta pääsette matkaan, niin huomaat sen heidän virneistään. Muista kertoa heille, että tästä ei tuolla iloisella virneellä selvitä.

10. Hae aina korvauksia kovalla kädellä. Kahden viikon rannalla löhöilyn jälkeen, tämä yksi vuorokausi on tehnyt koko lomastasi helvetin.

Näillä ohjeilla pääset pitkälle. Hauskaa lomaa!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

17Suosittele

17 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Matias Härkönen

Kun katsoo näitä valituksia, niin oli pakko laatia. Luulisi jokaisen ymmärtävän tuollaisessa tilanteessa, että kaikki ei voi mennä kuin strömsössä. Mutta ei.... vali vali vali. Liekö peräti Suomalaisten kansallinen piirre?

JJ Haveri

Jep, jep, onhan se nyt ihme, kun ei Samaran kentällä pystytä järjestämään edes lihapullia ja mummon muussia, vaikka niitä sai siellä Phuketissakin...:)

Matias Härkönen

Juu, jottain kamalaa tarjosivat ja vaikka oli kuinka nälkä, niin syödä ei voinut. Ja aamupalaksi keksiä ja mehua. Kamalaa!

Käyttäjän AhmedSaid kuva
Ahmed Said

Minä en itse tykkää lentokoneista. Jokin lentokammo minulla on.

Se alkoi hiljattain. En tiedä miksi.

Matias Härkönen

Itse olen päässyt siitä ylitse. Jos tippuu, niin tuskinpa sille sitten mitään voi!

Henri Myllyniemi

Lentomatkustaminen on matkustusmuodoista itse asiassa kaikkein turvallisin. Toki tämä on keskimäärin. Esimerkiksi nämä joidenkin maiden junaturmat sun muut ovat hieman toisella tolalla kuin täällä meillä. Toisekseen kyllä VR pitää hinnoittelullaan huolen siitä, ettei turmien yhteydessä pääse väestörekisteri tyhjenemään.

Lentokoneturmat ovat yleensä vain paljon dramaattisempia kuin autoilijoiden hirvikolarit ja silloin kun putoaa ja rytisee (eritoten vesistölaskeutumiset) niin kato on kovaa. Se luo vaikutelman vaarallisesta matkustusmuodosta.

Johan Lom Vastaus kommenttiin #9

"Lentomatkustaminen on matkustusmuodoista itse asiassa kaikkein turvallisin."

Tuo ei varmaankaan pidä paikkaansa. Lentäminen on luonteeltaan hyvin turvatonta, siitä kuitenkin tehdään mahdollisimman turvallista leegiolla erilaisia kontrolleja, varotoimia, teknisiä tarkastuksia, j.n.e.

Kun verrataan eri matkustusmuotojen turvallisuutta keskenään, niin ei oikeastaan ole oleellista yksittäisen matkustajan kannalta se kuinka monta kilometriä on matkustanut ilman onnettomuutta. Lentomatkustamisen tilastollinen turvallisuus määräytyy nimenomaan matkakilometrien valossa. Matkustajan kannalta ei kuitenkaan ole kovin lohduttavaa tietää, että 4000 kilometriä on matkustettu ongelmitta ja onnettomuus tapahtuu vasta sen jälkeen.

Suomessa tehdään noin kaksi miljardia henkilöautomatkaa vuodessa. Tilastollisesti noin yksi kahdestamiljoonasta reittilentomatkasta päätyy onnettomuuteeen. Kun vertailu tehdään matkamäärien suhteen, niin onnettomuuksia tapahtuisi lentokoneilla Suomessa pari kappaletta joka päivä, jos niillä tehtäisiin yhtä monta matkaa kuin henkilöautolla. Henkilöauto-onnettomuuksissa kuolee vuodessa kuitenkin vain suurin piirtein yhtä monta ihmistä kuin keskimäärin yhdessä suuremmassa lento-onnettomuudessa. Lisäksi ainakin auton ajajalla itsellään on merkittävä valta vaikuttaa onnettomuuden todennäköisyyteen. Lentokoneessa on sananmuukaisesti "herran hallussa".

Henri Myllyniemi Vastaus kommenttiin #37

Vihjaatko, että pilotit laiminlyövät sääntöjä samaan malliin kuin autoilijat rikkovat esim. matkapuhelimen käyttösäännöstöä ajon aikana? Kommunikaatio lennonjohdon kanssa on tietysti hyvin virhealtista. Lisäksi joitain standardisäännösten puuttumisia on aiheuttanut onnettomuuksia, jopa kahden koneen törmäämiseen ilmassa. Tätä voisi verrata esimerkiksi siihen, että ajelee briteissä oikeanpuoleisen liikenteen mukaan. On ihme, jos ei rytise.

En aio kuitenkaan kinastella aiheesta. Siitä vain testaamaan onnea vaikka intialaisen junamatkustamisen kanssa. "Juurihan siellä pari kertaa rysähti" niin kaiken tuon hienon todennäköisyyslaskennan tulkinnan mukaan nyt on "taattu muutama onnettomuudeton vuosi", vai mitä?

Johan Lom Vastaus kommenttiin #44

En tiedä ymmärsitkö kommenttini oikein. Itse en ainakaan oikein ymmärtänyt mitä yritit omassasi viestittää.

Minun kommenttini ydinsanoma oli se, että lentämisen tilastollinen turvallisuus muihin matkustusvälineisiin verrattuna perustuu vain siihen, että lentämällä lennetään niin pitkiä matkoja ja turvallisuus lasketaan onnettomuuksina kilometriä kohden.

Jos tilastollinen onnettomuusriski laskettaisiin matkaa kohden, olisi omalla autolla ajaminen turvallisempaaa kuin lentäminen. Toisin sanoen, kipaistessasi kerran omalla autollasi lähimarketissa on turvallisempaa kuin lentää lentokoneella yhden kerran Austraaliaan. Koska kuitenkin teet vuosittain ehkä tuhat automatkaa, niin sitä kautta on todennäköisempää, että joudut autolla onnettomuuteen kuin lentämällä, vaikka ajokilometrit vastaisivatkin kaikkia vuoden aikana lentämiäsi kilometrejä.

Henri Myllyniemi Vastaus kommenttiin #52

Ah, okei. Kyseenalaistit vain laskentaperiaatteen. Ymmärsin tuon osan väärin.

Niistä laskentaperusteista minulla ei ole paljoa sanottavaa. Sinä voit pitää minua lentokonemekaanikkona ja minä sinua autokauppiaana. ;)

Edwin Blumeaux Vastaus kommenttiin #37

Matkustaja- ja rahtiliikenteessä asiat ovat sananmukaisesti kapteenin hallussa, koska hänellä on vastuu ja ammattitaito. Herralla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Vaikka ihmistä ei ole luotu lentämään, niin lentokone on.

Vaikka matkustajana olisikin tunne, ettei voi asioihin vaikuttaa, niin on syytä muistaa, että konetta hallitsevat ihmiset joilla on tuhansien tuntien kokemus, sekä vaativa koulutus.

Juha Korhonen Vastaus kommenttiin #9

Ai VR:n hinnoittelu on rajua? Käyhän tekemässä pikku junamatka Englannissa, siellä hinnat olivat vielä ainakin 1990-luvulla kaksinkertaiset suomalaisiin nähden. Sen jälkeen VR:n liput tuntuivat halvoilta.

kati sinenmaa

Kaikki lentomatkustajat pääsevät taivaaseen.

Käyttäjän MikaVyrynen kuva
Mika Väyrynen Vastaus kommenttiin #32

Mutta yksikään kone ei vielä ole sinne jäänyt ;-)

Käyttäjän JanneNiiniharju kuva
Janne Niiniharju

Johtuuko se siitä että terroristit, silloin joskus kaappasi koneen ja lensi taloa päin? :D

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Hätälaskuista viis, mutta teen vappuna mahalaskun Berliiniin. Matka ostettiin E-bookersin kautta netistä Nordean luottokortilla, kaikki onnistui mutta matkan vahvistamisilmoitusta ei tullut. Parempi osapuoleni otti yhteyttä ja E-bookersistä väitettiin, että matkaa ei voi maksaa Nordean luotolla. Seuraavaksi matka maksettiin suoraan tililtä. Lopputuloksena matka on maksettu kahteen otteeseen ja liikaa maksettuja rahoja on odotettava viikko. Äly älä jätä!

Matias Härkönen

Näyttäisi olevan oikea maanvaiva nuo nordean kortit. Ebookers on itselläni kyllä tominut hyvin. Viimeksi tänään varasin hotellin.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Hyvää lomaa, kun pääset perille!

Harri Lehtimäki

Ajattelin tehdä vastaavan blogin jo eilen, mutta ehdit ensin! :) Joo, lehtiotsikot huutavat, kuinka yön yli Samaran kentällä viettäneet pääsivät vihdoinkin Suomeen. Huhhuh, kyllä nyt kannattaa vähintään järjestää kriisiapua, tai ainakin presidentin olisi pitänyt olla kentällä vastassa! Mitä tällaiset otsikot kertovat? Ainakin sen, että ihmisillä on kaikki todellakin hyvin, kun voivat valittaa pienestä myöhästymisestä ja että siitä revitään lehtiotsikoita monta päivää! Ja kuinka kädettömiä tällaiset maailmanmatkaajat ovat, jos eivät saa hankittua itselleen syötävää ja juotavaa, vaikkei joku ole heille sitä käteen tuomassa? En ole käynyt Samaran kentällä, mutta luulisi sielläkin jotain kahviloita tai kioskeja olevan. Sitä paitsi, heille oli tarjottu ruokaa, mutta kun se oli jotain "ihmeellistä venäläistä lihamössöä"! Ja teetäkin oli tarjottu. Ai niin, ei ollut lihapullia ja perunamuusia saatavilla. Nyt on koko loma pilalla!

Matias Härkönen

Joku sanoi, että kioskissa oli vain muutama pullo limppaa ja neljä rullaa mentosta. Jotenkin epäilen, että kukaan pyhäpäivänä pelkästään noilla tarvikkeilla jaksaisi päivystää hälaskeutuvia koneita :D

Henri Myllyniemi

Lapissa on parit lentokentät yhtä ideaa varten. Ehkäpä näitä matkustajia olisi velvoitettava kokeilumielessä harjoittaa elinkeinonaan kioskimyyntiä, jolloin sinne hätälaskeutuvien koneiden matkustajat eivät joudu yhtä traagisen kohtelun kohteeksi?

Juku Mus

Vai olisiko tilanne se,että lentäminen,ihmispaljous ja varsinkin sana:"hätälasku"(Unohtamatta loman päättymistä) on aiheuttanut stressiä matkalaisille. Tästä lööppilehdet on sitten repineet valtaisia "uutisia",koska pelkkä onnistunut ylimääräinen välilasku ei uutiskynnystä ylitä.

toivotaan?

Ville Salonen
Käyttäjän LarryLaffer kuva
Larry Laffer

Asiaa!

Tämä on taas yksi valituksen aihe jota minä en yksinkertaisesti ymmärrä. Entä jos koneessa olisi äänestetty? Kapteenin ääni kaiuttimista: "Arvoisat matkustajat, koneessamme on ilmennyt tekninen vika jonka vuoksi emme todennäköisesti pääse perille Helsinkiin. Näyttäisi siltä että ainoa lentokenttä jonne pääsemme on Samara Venäjällä. Kaupungin hotellit ovat täynnä ja olen saanut tietää että joutuisimme odottamaan toista konetta tai tämän korjausta huomiseen, joten joutuisitte yöpymään lentokentällä jonka ravintoloiden tasosta, hinnoista tai varastojen laajuudesta meillä ei ole tietoa.

Nyt äänestetään: Ne jotka haluavat kokeilla pääsemmekö hengissä Helsinkiin laittavat paperille sanan "Helsinki". Ne jotka mieluummin pysyvät varmuudella hengissa kirjoittavat "Samara". Jatkamme äänestystuloksen selvittyä kohti enemmistön valitsemaa lentokenttää."

Kummallekohan kentälle kone olisi tällaisen äänestyksen jälkeen suunnannut? Aloittavatko nämä ihmiset korvaushakemuksensa sanoilla "Vaadin korvausta siitä ettette riskeerannut henkeäni vaan teitte kaiken voitavanne etten joutuisi teknisen vian aiheuttamaan onnettomuuteen"?

Matias Härkönen

Olemme varmaankin tottuneet liian hyväämn, kun pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat joillekin näin suurilta. Tilanne olisi voinut olla paljonkin pahempi, joten olisivat vain kiitollisia että selvisivät ehjin nahoin.

Henri Myllyniemi

Sepä se. Kurjuusreferenssi uupuu.

Satu-Marie de Groot-Koskela

Mietin itse aivan samaa. Taisi matkustajilla olla kurja loma kun mieluummin olisivat antaneet koneen tippua maahan kuin joutua syömään kurjaa ruokaa. Taitaa Suomessa olla asiat liian hyvin kun tällaisista asioista pitää valittaa.

Henri Myllyniemi

Tuleva kansallinen klassikko, luulen mä. :) Kielen vuoksi jää suuri yleisö saavuttamatta. Jälkimmäistä tilannetta joutuu selvittämään, jolloin ideakin vesittyy. Tai siis mehustuu ja keksiytyy.

Jyri Terttu

Tuosta puuttuu talvisota...105 päivää. Tai, no sehän oli pikkujuttu.

Käyttäjän JariLaakkio kuva
Jari Laakkio

Kohussa matkustajien kommentteja säätää median ote - hakee lööppejä ja myyntilukuja joten...

Käyttäjän MiikaKautto kuva
Miika Kautto

Ihmiset viellä kutsuvata ulkomaan matkoja seikkailuiksi. Vaikein asia reisuun lähdösä matkakohteen ja hotellin valinta kotitietokoneen ääressä. Sen jälkeen ojennetaan vain toinen käsi maksua varten ja toinen vaatimaan palvelua. Itse olen lädössä kuukauden päästä reissuun Istanbul- Ateena välille. Vaikka kaiken melkein voi suunitella etukäteen kotona, niin kokemus sanoo ettei ilman muiden hyvän tahtosuutta selviä matkasta. Saati kymmenen tunnin odotuksesta välilaskukentällä keskellä yötä, jotta saa säästettyä muutaman kympin.Jokainen vastuulinen henkilö on tehnyt varmasti parhaansa jotta matkustaajat olsivat selvinneet koettelumuksesta helpolla. Varmasti henkilökunta olisi itsekkin halunnut päästä suomeen lepäämään, kuin laskeutua Samaraan.

Käyttäjän olavilaitala kuva
Olavi Laitala

Toisaalta kyllä kiinnostaisi tietää, miten hyvin yleisesti ottaen lentokentät ovat varautuneet tällaisiin poikkeustilanteisiin.

Tarvitseeko niiden edes?

Matias Härkönen

Isoilla kansainvälisillä kentillä on varmaan jonkinlainen varaus onnettomuuksia varten, mutta ei kaikki kentät millään pysty sellaista ylläpitämään. Tuolla Saramanin kentälläkään tuskin ihan hirveenä oli liikennettä kun oli ilta ja venäläisten jouluaatto.

Henri Myllyniemi

Härkönen vastasikin jo. Lisätään nyt vielä, ettei lähin lentokenttä ole aina matkustajalentoliikenteelle orientoitunut kenttä. Matkustajaliikenteen lentokentillä on toki päivystys ja kalustus, kuten ambulanssia ja paloautoa.

Sen sijaan tuntuisi hölmöltä, että jollain hiljaisemmalla alueella pälyltäisiin sotisovassa 100-henkisen henkilökunnan kanssa paloautojen ohjaamossa valmiina, jos sieltä nyt joku kone sattuisi paikalle kaartamaan. Tuossakin tullut ilmi, että kyseessä oli paikallinen pyhäpäivä. Ja ilmeisen selväksi käynyt se, ettei siellä suurta liikennettä tuolloin ollut.

Pilottien ohjeistuksessa lähin kenttä pyritään valitsemaan, koska on lähes aina turvallisempaa laskeutua kiitoradalle kuin pöpelikköön, jonne ei välttämättä pääse kuin helikoptereilla apuun ja hätiin. Kiitoradat voivat kaiken järjen mukaan olla myös kuin luistinratoja, eikä niiden kunnossapitovelvoitteesta (hiljaisten kenttien kohdalla) minulla ole tarkkaa tietoa. Tällainen puute tai vaara kyllä varmasti tulee ilmi lennonjohdon kanssa keskusteltaessa.

Satu-Marie de Groot-Koskela

Luulenpa ettei siellä "pöpelikössäkään" sen parempi ruoka/majoitus olisi :)

Henri Myllyniemi Vastaus kommenttiin #46

Se varmasti riippuu matkustajien metsästystaidoista ja saatavilla olevista välineistä. Tuon yhden vertailukuvan perusteella tulee kyllä mielikuva, ettei juuri parempaa ole tarjolla pöpelikössäkään.

Juhani Piironen

Härkösen kirjoituksessa oli havaittavissa pientä ironiaa. :D

Tämä typerä naamakuvapolitiikka on nyt siis kumottu, koska kahvikupit naisilla ja lierihatut ja takinkaulukset miehillä käyvät?

Matias Härkönen

Yön pikkutunteina kirjoittelin, kun en jaksanut enää lukea noita valituksia. On muuten lähtenyt tää juttu vähän käsistä. Tällä hetkellä lähes 8500 jakoa Facebookissa ja nyt päästiin jo karuselliinkin. Mähän voitan jo suosiolla Pekankin, joka just leuhki että yhtä hänen juttuaan on jaettu yli 6000 kertaa :D

Henri Myllyniemi

Kymppikilo puhki. And counting... ;)

Laittaisin itsekin, mutten kuulu näihin feissaajiin alkuunkaan.

Matias Härkönen Vastaus kommenttiin #60

Ilmankos se Pekka katoskin puheenvuorosta kokonaan.

Juhani Piironen

Tähän linkkiin viitaten;

Olin tuossa kyseisessä maassa pari vuotta sitten ja eräällä vuorella kylpylässä päivävisiitillä.

Sanoin paikalliselle, että eiköhän mennä tuonne ylemmäksi vuorelle katsomaan miltä siellä näyttää.

Tämä paikallinen sanoi minulle, "en minä sinua sinne voi viedä. Liian riskaaabelia." Minä ihmettelin miksi. Sanoi vain että "siellä on niitä muslimeja."

Katsoin sitten ympärilleni ja huomasin että 200 kylpylävieraan joukosta minä olin ainut ns. "valkoinen" länsimaalainen.

Eli tätä kidnappaus -businesta edelleenkin ilmeisesti harjoitetaan siellä.

Matias Härkönen

Abu Sayyaf ryhmä on edelleen aktiivinen varsinkin Jolon seudulla ja kuuluu jenkkien terroristeiksi luokiteltuun ryhmään. Vaarallisempaa taitaa kuitenkin kidnappausten pelossa matkustaa etelä-amerikkaan.

Käyttäjän MiraKantola kuva
Mira Kantola

Mahtavuutta!!! Kaikki matkanjárjestáját, jotka eivát ole ihan niin satavarmoja siitá, ettá matkailijat ovat kohteessa tyytyváisiá, alkavat jo MENOmatkalla tehdá vastaavia "pakkolaskuja".
Sitá parempi mitá pienempi ja kuumemepi/kylmempi kenttá ja ilman minkáánlaisia oheispalveluja. Alkaa meinaan pakettimatkalainenkin olla ihan tyytyváinen loppuloman 3-tähden majoitukseensa, johon ei edes aamupala kuulu. Ja tuuletinkin on luksusta, kun ei nyt pihiydessá tullut sitá ilmastointia otettua...

Käyttäjän MikaVyrynen kuva
Mika Väyrynen

MIelestäni yksi asia tekstistäsi puuttui: Kaikki mainitsemasi palvelut pitää tietenkin saada suomenkielellä!

Matias Härkönen

Tämä oli niin luonnollinen seikka, että unohtui kokonaan mainita!

Lasse Laaksonen

Johan pomppasi. Se on annettava ruotsiksi niin että kenenkään ei tarvitse sitä erikseen edes pyytää. Ja on nimenomaan varmistettava, että suomeksi ei kerrota mitään ennen kuin ruotsiksi. Tarvittaessa on puhuttava yhtaikaa kahta kieltä tai sitten on ruotsi puhuttava ensiksi. Ahvenanmaalaisten läsnä ollessa ei saa toimia suomeksi lainkaan, ei edes henkilökunta keskenään.

Käyttäjän mctimo kuva
Timo Korpelainen

Siis Venäjällähän saa rahalla vaikka tanssivan karhun ja panssarivaunun, on se kumma ettei muutama suomalainen osaa ostaa ruokaa siellä? Tais olla Kansan Uutisten lukijamatka....

Lasse Laaksonen

SAS:n lennolla joskus 30 vuotta sitten oli pommiuhka. Meidät vietiin Arlandaan jouluaattona tai aatonaattona. Kaikki oli kiinni. Eräs tunnettu ikonikauppias pyysi siivoojatytön paikalle ja sanoi, että ravintolat avataan ja kaikille suomalaisille tarjotaan mitä haluavat hänen laskuunsa. Ja niin tapahtui. Oli enemmän kuin viisi leipää ja kaksi kalaa.

Satu-Marie de Groot-Koskela

Täytyypi tähän vielä kommentoida kahden vuoden takainen tapaus Islannissa. Tupla-tripla vuoroja paiskittiin 500 huoneisessa hotellissa kahden viikon ajan. Silloin tuli todella nähtyä ja kuultua TODELLISIA valituksen aiheita. Tämä lööppi vetäisi jalat alta! Miten ihmiset kehtaa moisesta pillastua ja valittaa!?

Matias Härkönen

Kaikesta jaksetaan valittaa. Näin se vain menee.. Ymmärtääkseni tuonne laskeuduttiin noin klo 18 aikoihin ja ruokaa (jos sitä ruuaksi voi sanoa) saatiin vasta klo 3 yöllä. Jouduttiin siis odottamaan jopa 9 tuntia. Huh huh mikä nälkä siinä varmaan tuli. Melkein kuin lounaan missaisi joskus töissä.

Henri Myllyniemi

Älähän nyt, siinä kuluu ihan eri lailla kaloreita, kun joutuu sillä lentokoneen kidutuspenkillä puutumaan kuin vaikkapa kymmenien kilogrammojen taakkoja siirrellä muutaman hassun tunnin (ja taukojen sävyttämän!) ajan. Liikuntamahdollisuuskin on evätty.

Mutta otetaan asiaan myös se toinen puoli. Hyvin pienille lapsille on varmasti vaikea selvittää, miksi voi tulla nälkä, eikä asialle juuri nyt voi tehdä juuri mitään. Siihenkin on kyllä aivan varmasti tulossa muutos jossain vaiheessa.

Matias Härkönen Vastaus kommenttiin #53

Katso kohta 00:58

Lapsen suustaa kun kysytään miten meni?

"Mä voin sanoo......., ihan hyvin"

Johon Äiti:

No kyl siinä oli mutkii matkassa....

Ilmeisesti me opimme valittamaan vasta lapsuusajan jälkeen :D

Satu-Marie de Groot-Koskela Vastaus kommenttiin #54

Samaa mieltä, mutta jos nyt ihan oikeasti katsotaan asiaa toiselta kantilta, niin tässähän me valittajat valitetaan siitä että valittajat ovat valittaneet. On tainnut tuo koko sana "valittaa" vaaristya ajan kuluessa tai sitten vain "ääkköset" puuttuu sanasta. Ehkä valittaminen onkin välittämistä.

Jyri Terttu

Venäjältä oli ruoka loppu kun se Depardieu oli syönyt kaikki villisiat.

Jukka Palo Vastaus kommenttiin #63
Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

99,9% onnettomuuksista ei tapahdu lentäen. Suurin osa tapahtuu autoillessa.

Johan Lom

Niin ja 99,99% kaikista matkoista ei tehdä lentäen, vaan autolla, fillarilla, junalla, laivalla, t.m.s.

Sinäkin teet vuodessa varmaan tuhat matkaa (muutama päivässä), mutta niistä ehkä vain yhden lentäen.

Kuten ylempänä tilastoturvallisuutta analysoin, lentäminen ei ole turvallisempaa kuin autoilu Suomessa, jos onnettomuusriski lasketaan per tehty matka eikä per tehty kilometri.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

100% onnettomuuksista tapahtuu.

anita frisk

Iltapäivälehtien mukaan kentällä palatessa uhoa "tämä ei jää tähän, loma pilalla ja vähintään 50 % korvaukset". Siis voiko loma olla takautuvasti pilalla?

Nämä itseään kansainvälisinä ja globaaleina reissaajina pitävät ihmiset eivät näytä kestävän yhtään vastoinkäymistä. Force majeur on force majeur, kannattaisi lukea ne ehdot ennenkuin klikkaa ok. Tottakai ketä tahansa ottaisi päähän ja raskaasti tuo tilanne, mutta matkustaessa nyt tapahtuu epämiellyttäviäkin asioita. Ei mikään tässä maailmassa ole varmaa. Pakko vaan sietää. Se, että lähdetään toiselle puolelle maailmaa eikä älytä laittaa vakilääkkeitä käsipakaasiin eikä ottaa vauvalle tarpeeksi ruokaa yllättävien tilanteiden varalle, ei todellakaan ole kovin "globaalia".

Jos Finnmatkojen informointi on ollut ala-arvoista, siitä onkin syytä valittaa. Nuo muut valitukset tuntuvat hyvinvointivaltion asiakkaiden tumpeloinnilta.

Juha Autero

Noiden olisi pitänyt ottaa mallia Uruguayn ilmavoimien lennosta numero 571.